Sök:

Sökresultat:

3194 Uppsatser om Religiös aktivitet - Sida 1 av 213

Fysisk aktivitet i förskolan : En studie av nÄgra pedagogers arbete med fysisk aktivitet i förskolan

Studiens övergripande syfte Àr att skapa fördjupad förstÄelse kring betydelsen av fysisk aktivitet i förskolan. Mer specifikt Àr syftet att undersöka vilken betydelse pedagoger tilldelar fysisk aktivitet i den pedagogiska verksamheten. VÄr avsikt Àr ocksÄ att ta reda pÄ hur pedagogerna uppfattar sambandet mellan fysisk aktivitet och lek. De frÄgestÀllningar denna studie tar upp Àr: Hur ser pedagoger pÄ betydelsen av fysisk aktivitet i förskolan? Hur planerar och genomför pedagoger arbetet med fysisk aktivitet i förskolan? Hur ser pedagoger pÄ sambandet mellan fysisk aktivitet och lek?Detta Àr en kvalitativ studie, baserad pÄ intervjuer med sex verksamma förskollÀrare.

Whiplashskadade personers erfarenheter av bostadsanpassningens betydelse för aktivitet

Syftet med denna studie var att beskriva whiplashskadade personers erfarenhet av bostadsanpassningens betydelse för aktivitet. Intervjuer gjordes med sex personer med whiplashskada, och som fÄtt sin bostad anpassad. I denna kvalitativa studie anvÀndes innehÄllsanalys som metod för analys av intervjutexterna. Resultatet av studien visar att bostadsanpassningen haft betydelse för aktivitet. Anpassningen har möjliggjort och underlÀttat för den whiplashskadade i praktiskt utförande av aktivitet.

Undersökning av fyra skolors dagliga fysiska aktivitet

Uppsatsens syfte Àr en undersökning av fyra skolors intentioner och arbete i skolÄr 0-3 med daglig fysisk aktivitet. Undersökningen bestÄr av Ätta intervjuer med fyra rektorer och fyra lÀrare. IntervjufrÄgorna bygger pÄ att fÄ en insikt om rektorer och lÀrares instÀllning till fysisk aktivitet. Uppsatsen tar upp viktiga fysiska och psykiska effekter av fysisk aktivitet. Teorier om idrott och hÀlsa styrker behovet av rörelse.

Upplevelse av fysisk aktivitet hos personer med typ-1 diabetes

Introduktion/bakgrund: Cirka 50 000 mÀnniskor i Sverige har typ-1 diabetes. Typ-1 diabetes Àr en autoimmun sjukdom dÀr insulinproduktionen i kroppen upphör med tiden. Det finns en del teorier om varför vissa personer utvecklar typ-1 diabetes, dock Àr det inte klarlagt varför vissa personer utvecklar sjukdomen. Personer med typ-1 diabetes mÄste tillföra insulin genom dagliga injektioner. Fysisk aktivitet pÄverkar typ-1 diabetes genom att nsulinkÀnsligheten ökar.

Fritidspedagogers syn pÄ och arbete med fysisk aktivitet

Uppsatsens syfte Àr att fÄ en inblick över hur fritidspedagoger ser pÄ och arbetar med fysisk aktivitet. Undersökningen gjordes genom en webb enkÀt. 163 yrkesverksamma fritidspedagoger besvarade enkÀten. I bakgrunden belyses fritidshemmets framvÀxt, fritidspedagogens yrkesroll samt hur den fysiska aktiviteten pÄverkar barns hÀlsa och utveckling. Resultatet visade att majoriteten bÄde anser att fysisk aktivitet hör till fritidshemmens ansvarsomrÄde och att det Àr en viktig del i deras verksamhet.

Äldres erfarenheter och upplevelser av fysisk aktivitet utifrĂ„n ICF

MÀnniskan Àr byggd för fysisk aktivitet. Regelbunden fysisk aktivitet pÄverkar kroppen positivt. Muskelmassan minskar med Äldern vilket medför minskad muskelstyrka. Detta leder ofta till att de vardagliga sysslorna blir mer anstrÀngande Àn tidigare. Studier har visat att den funktionella förmÄgan och livskvaliteten kan förbÀttras genom fysisk aktivitet.

Universitetsstudenters uppfattningar av begreppet aktivitet

DÄ aktivitet Àr ett unikt begrepp inom arbetsterapi och det Àr betydelsefullt för arbetsterapeuter att skapa en förstÄelse för vad aktivitet innebÀr för individer, hade denna studie som syfte att beskriva hur begreppet aktivitet uppfattades av universitetsstudenter frÄn tre olika program. Deltagarna var 15 universitetsstudenter frÄn ett universitet i norra Sverige, fem frÄn vardera sjuksköterske-, lÀrar- respektive civilingenjörsprogrammet. Studien genomfördes med inspiration av fenomenografi som belyser kollektiva variationer i uppfattningar av ett fenomen. Författarna tillÀmpade en kvalitativ ostrukturerad intervju med en huvudfrÄga dÀr universitetsstudenterna ombads berÀtta om sina uppfattningar av begreppet aktivitet. Analysen av studien resulterade i tvÄ teman, som belyste likheter och skillnader i universitetsstudenternas uppfattningar.

Barn och ungdomars motivation till fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet Àr betydelsefullt, dÄ det bÄde har positiva psykiska och fysiska effekter pÄ mÀnniskan. De senaste Ären har antalet aktiva unga minskat, denna trend behövs brytas. Det finns mÄnga olika faktorer som pÄverkar barn och ungdomar och deras motivation till fysisk aktivitet. De mest Äterkommande faktorerna Àr dock att ha kul och kÀnna sig kompetent..

Fysisk aktivitet som egenvÄrd vid diabetes typ 2: en enkÀtstudie

Diabetes typ 2 Àr en snabbt ökande sjukdom som innebÀr personligt lidande och höga vÄrdkostnader. Fysisk aktivitet har visat sig vara effektivt för att förbÀttra diabetikerns hÀlsa. Syftet med denna studie var att undersöka om personer med diabetes typ 2 har kÀnndedom om att fysisk aktivitet har en positiv effekt pÄ deras hÀlsa och om de anvÀnder sig av fysisk aktivitet som en del av sin egenvÄrd. EnkÀtstudien genomfördes pÄ 53 patienter vid sex vÄrdcentraler i Boden och PiteÄ. Inklusionskriterier: diabetes typ 2, Älder under 55 Är.

Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) : En kvalitativ studie om patienters upplevelser 

Syftet med föreliggande studie Àr att analysera patienters upplevelser av fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) och pÄ vilket sÀtt dessa upplevelser pÄverkar deras syn pÄ hÀlsa och fysisk aktivitet.För att ta reda pÄ syftet har en kvalitativ metod tillÀmpats. Sex stycken semistrukturerade intervjuer har genomförts och respondenterna bestÄr av tre kvinnor och tre mÀn i Äldrarna 57 till 73 Är, som alla har eller har haft FaR.Till grund för analysen av studiens empiri har fyra teorier valts ut. Dessa teorier Àr: Institutionaliseringens ursprung, tillit och ontologisk trygghet, social responsivitet samt sprÄk och kunskap i vardagslivet.Resultatet visar att upplevelsen av fysisk aktivitet (FaR) Àr positiv. Det visar Àven att denna upplevelse har pÄverkat synen pÄ fysisk aktivitet och hÀlsa pÄ ett positivt sÀtt. Den förÀndrade synen innebÀr ett bredare tÀnk nÀr det gÀller fysisk aktivitet och ökad insikt och medvetenhet nÀr det gÀller hÀlsa.

FörÀldrars upplevelse av pÄverkan pÄ barnens fysiska aktivitet utifrÄn deras egna erfarenheter av fysisk aktivitet: en kvalitativ studie

Fysisk aktivitet var i det förhistoriska samhÀllet en naturlig del av det dagliga livet och en nödvÀndighet för att överleva. I dagens samhÀlle gÀller dock inte samma premisser. UppvÀxtÄren har en avgörande roll för barnets framtida hÀlsa. VuxenvÀrlden spelar en stor roll vad gÀller skapandet av gynnsamma förutsÀttningar för aktivitet, alltsÄ ge utrymme och skapa tillfÀllen för barn att vara aktiva. Genom denna studie vill vi se hur förÀldrarna ser pÄ barnens aktivitetsnivÄ och om barn kan inspireras av förÀldrarnas aktivitetsnivÄ samt intresse och erfarenheter av fysisk aktivitet.

Effekten av hÀstunderstödd aktivitet - affekt, stress och energinivÄ

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett salutogent perspektiv undersöka om enhÀstunderstödd aktivitet med en ridterapeut kan pÄverka stress- och energinivÄ samtpositiv och negativ affekt hos individer. Studien belyser om en sÄdan aktivitet kanfungera som copingstrategi och ge stressreduktion. En utgÄngspunkt var ocksÄ att undersöka könskillnader betrÀffande stressreaktioner. I studien anvÀndes Stress- och energitest samt PANAS-test för pre- och post-mÀtningar. I studien ingick 69 respondenter, 42 kvinnor och 27 mÀn.

Fysisk aktivitet och stress : En undersökning om samband mellan fysisk aktivitet och sjÀlvrapporterad stress

Denna uppsats Àr en kvantitaiv undersökning om hur fysisk aktivitet pÄverkar sjÀlvrapporterad stress. Det har utgÄtts frÄn syftet att undersöka hur fysisk aktivitet pÄverkar stress i mÀnniskors vardag och beskriva om skillnader finns mellan tvÄ olika gym i olika stÀder. Undersökningen genomfördes som en tvÀrsnittsstudie pÄ tvÄ gym, ett gym i BorÄs och ett gym i Mjölby. Föreliggande uppsats vÀnde sig till gymbesökare, mÀn och kvinnor, som var minst 15 Är fyllda. För att fÄ in svar som var av intresse anvÀndes enkÀter med följebrev dÀr respondenterna var helt anonyma.

Fysisk aktivitet i skolan, ur pedagogens synvinkel

Arbetet Fysisk aktivitet i skolan ? Ur pedagogens synvinkel undersöker och redovisar pedagogers syn pÄ den dagliga fysiska aktiviteten i skolan. Hur pedagoger arbetar med daglig fysisk aktivitet och hur de uppfattar effekterna av ett sÄdant arbete. Att inkludera fysisk aktivitet under skoldagen Àr ett av skolans uppdrag, det uppdraget skall alla pedagoger som arbetar under Lpo 94 följa. Syftet Àr att undersöka huruvida pedagogens roll och arbetssÀtt pÄverkar skoldagen, samt vilka resurser och verktyg pedagogerna anvÀnder sig av.

Daglig fysisk aktivitet för elever ? en utmaning för alla lÀrare i grundskolan

I detta arbete tas det del av hur uppfattningen till daglig fysisk aktivitet Àr bland lÀrarna ute pÄ fÀltet. Syftet var att undersöka vad lÀrarna pÄ stadier 7-9 har för instÀllning till fysisk aktivitet, hur de anvÀnder sig av det i sin undervisning samt vad de gör för att pÄverka detta.Vi tar Àven allmÀnt upp betydelsen av fysisk aktivitet och visar pÄ vad fysisk inaktivitet kan leda till. Vad som framkommit under arbetets gÄng Àr att elevers fysiska aktivitet har minskat. Skolan har dÀrför en viktig roll dÄ det gÀller att aktivera barn och ungdomar. Undersökningen har genomförts pÄ en högstadieskola, pÄ en mindre ort i SkÄne.

1 NĂ€sta sida ->